Jak powstały takie bajki jak “Miś Uszatek” czy “Reksio” i co ma w szafie Uszatek – można zobaczyć w Łodzi

przez Monika Tarka-Kilen

Miś Uszatek, Reksio, pingwin Pik-Pok, czy wróbel Ćwirek. Najbliższy weekend należeć będzie do najbardziej znanych postaci z dobranocek. Muzeum Kinematografii w Łodzi przygotowało odnowioną, nowoczesną, interaktywną wystawę. Ekspozycja ma być połączeniem dobrej zabawy z edukacją. Otwarcie dla zwiedzających zaplanowano na 22 marca. Bohaterami wystawy są najbardziej znane rysunkowe sylwetki i zwierzęta z kultowych polskich filmów animowanych.

Na wystawie każdy filmowy bohater wystąpi w swojej oryginalnej filmowej postaci: Uszatek, Pik-Pok, Colargol i Muminki jako lalki, które wystąpiły w animacjach, a Reksio, Bolek i Lolek, Smok Wawelski i Bartolini Bartłomiej herbu Zielona Pietruszka, koty Filemon i Bonifacy oraz Ćwirek jako celuloidy (czyli rysunki na przezroczystych foliach)

– informuje Muzeum Kinematografii w Łodzi. Przestrzeń wystawy została podzielono na dziesięć boksów, poświęconych kultowym bohaterom dobranocek, wieczorynek oraz filmów kinowych.

Co ma w szafie Miś Uszatek?

Najchętniej odwiedzanym rezydentem Pałacu pełnego bajek jest Miś Uszatek. Zwiedzający mogą nie tylko zajrzeć do pokoiku sympatycznego niedźwiadka, ale również zobaczyć, co Uszatek trzyma w szafie. W pomieszczeniu stoi także łóżeczko ze słynną niebieską piżamką w kratkę, telewizor i oryginalna kukiełka misia z filmów realizowanych w Se-ma-forze. Niedaleko znajduje się jej powiększona replika w formie przytulanki.

„Pora na dobranoc, bo już księżyc świeci” – śpiewa Uszatek i szykuje się do snu, a tymczasem nad Doliną Muminków wschodzi słońce. Zdjęcie z rodziną sympatycznych trolli wraz z towarzyszącą im Małą Mi to może być wyjątkowa pamiątka z Muzeum Kinematografii. Nieopodal, pod samym sufitem, czyha szpieg z Krainy Deszczowców – czujnym okiem obserwuje samochód Bartoliniego herbu Zielona Pietruszka, poszukującego zaginionego Baltazara Gąbki.

Historie kultowych bajek z PRL-u

Na wystawie można tez poznać historie powstawania kultowych bajek z PRL. Dowiemy się np, że „Zaczarowany ołówek” sprzedawał się najlepiej ze wszystkich filmów rysunkowych łódzkiego Se-Ma-Fora. Serial wyświetlała telewizja polska, czeska i słowacka, a także kina. W latach 1964-1977 w łódzkim studiu zrealizowano 39 odcinków serialu.

Słynny “reksio” Od 1967 do 1990 roku wystąpił w 65 odcinkach wyprodukowanych w Bielsku-Białej, a współcześnie trafił także na ekrany komputerów (ponad 20 gier).

Jak robi się bajki animowane?

Pałac pełen bajek to również solidna porcja wiedzy. To w tym miejscu można się dowiedzieć, jak powstawały słynne polskie bajki. Animacja lalkowa, rotoskopowa, wycinankowa czy motion-capture – technik tworzenia animacji jest wiele, tablice z ich opisem dostępne są na wystawie.

W animacji, tak jak w każdej produkcji filmowej, potrzebny jest reżyser, scenarzysta oraz operator kamery, a w późniejszej fazie montażysta, dlatego wystawa będzie również hołdem dla twórców filmów animacyjnych. Dzięki archiwalnym zdjęciom na wystawie można przyjrzeć się na archiwalnych zdjęciach m.in.: Janinie Hartwig przy pracy nad „Przygodami misia Colargola” (czarno-białe zdjęcie), Jadwidze Kudrzyckiej przy wieloplanie, podczas pracy nad „Opowiadaniami Muminków”, Marianowi Kiełbaszczakowi na planie filmu „Maurycy i Hawranek” oraz Tadeuszowi Wilkoszowi na planie „Smoka Barnaby”.
Obecnie filmy z wykorzystaniem tradycyjnych metod powstają coraz rzadziej. Wiele wyżej wymienionych zawodów zastąpili już graficy komputerowi.

Wystawę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Miasta Łodzi

Źródło: Muzeum Kinematografii, Facebook, TVP3.

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej