Kamera Arii 16 mm Sobocińskiego, indeks studencki Kieślowskiego, scenografie z “Kingsajzu” na wystawie Łódź Filmowa

przez Monika Tarka-Kilen

W Muzeum Kinematografii w Łodzi oglądać można nową stałą wystawę “Łódź filmowa”. Ekspozycja ukazuje powojenną historię przemysłu filmowego w mieście. Można też zobaczyć pamiątki po największych polskich twórcach filmowych, m.in. kamerę Arii 16 mm należącą do Witolda Sobocińskiego oraz przedmioty należące do Andrzeja Munka, w tym scenariusz do filmu “Eroica” z odręcznymi notatkami reżysera, a także indeks Krzysztofa Kieślowskiego. Jest też mapa łódzkich lokalizacji wykorzystanych w najsłynniejszych polskich produkcjach.

Wystawa to dobra propozycja na ferie.  Jak poinformowali organizatorzy, jest dopełnieniem jej pierwszej części, poświęconej rozrywkom z przełomu XIX i XX wieku oraz kinu do 1939 roku. Teraz udostępniono ekspozycję, która dopełnia poprzednią bowiem obejmuje dzieje kina w Łodzi od 1945 roku do współczesności.

Przyszłych adeptów sztuki filmowej zainteresuje z pewnością fragment wystawy poświęcony studentom i wykładowcom Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera. Na podstawie materiałów archiwalnych, przedstawiona jest droga, jaką musi przejść każdy młody człowiek w trakcie kształcenia w łódzkiej Szkole Filmowej.

Na ekspozycji obok reżyserów i aktorów poświęcono uwagę przedstawicielom najróżniejszych zawodów filmowych: operatorom, scenografom, montażystom, kaskaderom czy pirotechnikom.

Zwiedzający mogą zobaczyć fragmenty 21 filmów nakręconych w Łodzi zmontowanych przez Jarosława Kamińskiego – laureata m.in. Polskiej Nagrody Filmowej za montaż “Idy” i “Zimnej wojny” Pawła Pawlikowskiego. Dostępna jest także mapa łódzkich lokalizacji wykorzystanych w najsłynniejszych polskich produkcjach.

Na wystawie znalazł się też projekt scenograficzny do filmu “Kingsajz” Juliusza Machulskiego oraz projekty kostiumów do “Sanatorium pod klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa.

Wśród osobistych pamiątek po najsłynniejszych polskich twórcach autorzy wystawy zwracają uwagę na kamerę Arii 16 mm należącą do Witolda Sobocińskiego, wachlarz pamiątek należących do Andrzeja Munka, w tym scenariusz do filmu “Eroica” z odręcznymi notatkami reżysera oraz indeks studencki Krzysztofa Kieślowskiego.

Jedną z medialnych atrakcji pierwszej części ekspozycji jest m.in. możliwość obejrzenia projekcji fragmentów “Ziemi obiecanej” w reż. Aleksandra Hertza i Zbigniewa Gniazdowskiego. Przez lata uważano, że nakręcony w 1927 r. film, nie zachował się.  Został jednak odnaleziony w 2002 r. w zbiorach Biblioteki Kongresu w Waszyngtonie.

Perełkami są: kamera “Oko” skonstruowana przez Kazimierza Prószyńskiego jeszcze przed Tomaszem Edisonem oraz oryginalna suknia wizytowa Jadwigi Smosarskiej – “królowej polskiego ekranu” w 20-leciu międzywojennym.

Wystawę dofinansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej