Retrospekcja prac Marioli Przyjemskiej w warszawskiej Zachęcie

przez Monika Tarka-Kilen

Zachęta zaprasza na pierwszą, tak obszerną prezentacją prac Marioli Przyjemskiej, przybliżającą jej dorobek ze wszystkich okresów twórczości. Na monograficznej wystawie, której wernisaż odbędzie się 15 września, zostanie zaprezentowane ponad 100 dzieł wykonanych przez artystkę na przestrzeni ostatnich czterech dekad.

Ekspozycja ma za zadanie przybliżyć twórczość artystki, zawsze w nowatorski sposób sięgającej zarówno po najnowsze, jak i tradycyjne media — od malarstwa i rysunku, przez fotografię, po wideo.

Przyjemska w żywy i zaangażowany sposób komentuje przeobrażenia realnego i symbolicznego polskiego krajobrazu potransformacyjnego. Na początku lat 90. XX wieku — niemal dekadę przed socjologami i badaczami kultury — odkryła, jak wielkie znaczenie we współczesnym świecie mają marka i logo. Artystka mimo to nie zajęła dotąd należnego jej miejsca w kanonie współczesnej sztuki polskiej — pojawiała się na ważnych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, często w kontekście sztuki krytycznej, ale bez większego oddźwięku.

– czytamy w zapowiedzi wystawy.

Twórcze drogi Marioli Przyjemskiej (Zachęta)

Pod koniec studiów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w drugiej połowie lat 80. Przyjemska wypracowała autonomiczną propozycję niepozbawionego elementów transgresyjnych malarstwa „mistycznego” — pozostawała wtedy w kręgu grupy Świadomość Neue Bieremiennost.

Na początku lat 90., w odpowiedzi na procesy transformacyjne, artystka podjęła pionierską próbę podsumowania kwestii konsumpcji, sięgając po nową wtedy w Polsce technikę wielkoformatowej fotografii reklamowej. W cyklu “Metki” skutecznie wyraziła znaczenie brandingu, w pracach z cyklu “Kosmetyki” połączyła najnowsze trendy konsumpcji, z kolei cykle miejskich fotografii i obrazów to „naddokumentacja” współczesnych przekształceń architektury, swoista psychogeografia, rodzaj sytuacjonistycznego dryfu.

Abstrakcja spotyka się tutaj z pop artem, krytyka — z reklamą, zaś konsumpcja — z radykalnym przeciwstawieniem się konformizacji (Zachęta)

Po roku 2000 Przyjemska w swoich pracach tworzy artystyczny komentarz do konsumpcyjnego kapitalizmu, poszukując awangardy wolnej od dydaktyzmu i wywyższania. Prace te są ironiczne, bliskie trzeciej fali feminizmu, naznaczone afektem, charakteryzuje je jednak zdystansowane spojrzenie zarówno na konsumpcję, jak i na jej krytykę. Artystka zaprasza nas do świata neoliberalnej rozkoszy, a jej sztuka mówi coś więcej niż klasyczna sztuka krytyczna. Rozpoznajemy w niej siebie same i samych, nie tylko na zewnątrz towarowej ekonomii, ale również w jej centrum.

Prezentacji prac artystki od 16 września 2022 roku do 8 stycznia 2023 roku, towarzyszyć będzie bogato ilustrowana publikacja w języku polskim i angielskim z tekstami krytycznymi o sztuce Przyjemskiej autorstwa Camili McHugh, Izabeli Kowalczyk, Doroty Michalskiej, Ewy Majewskiej i Ewy Opałki.

Partnerem wystawy i współwydawcą publikacji jest Muzeum Współczesne we Wrocławiu.

Żdródło: materiały prasowe, zacheta.art.pl.

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej