“W filmie nie chodzi o przemianę bohatera tylko o przemianę widza” – wykład Jarosława Szody na Warsztatach Scenariuszowych NNW

przez Monika Tarka-Kilen

Dopracowywanie scenariuszy filmowych z historią w tle, spotkania i konsultacje z reżyserami Dariuszem Gajewskim i Maciejem Pieprzycą, czy scenarzystą Przemysławem Nowakowskim a także wykład znanego filmowca Jarosława Szody – to program II sesji Warsztatów Scenariuszowych Filmów Fabularnych z historią w tle Akademii Filmowej Festiwalu NNW. Sesja odbywa się w dniach 11-12 lipca w FINA w Warszawie.

Chcę się podzielić swoim doświadczeniem i wiedzą, którą zdobyłem. Do kogo kierujemy swój film, jak wygląda struktura współczesnej publiczności

– mówił dziś Jarosław Szoda. Znakomity operator filmowy i reżyser spotkał się z uczestnikami Warsztatów i z niesamowitą pasją i energią przedstawił wykład pod tytułem „Struktura gatunkowego filmu fabularnego”.

To co robicie ma de facto jeden cel – zostawić widza po wyjściu z kina w innym stanie niż przyszedł.

I to w lepszym. Uruchomić jego myślenie w kierunku refleksji, po tym co obejrzał. Widz po zobaczeniu filmu ma być inny niż przed jego obejrzeniem. W filmie nie chodzi więc o przemianę bohatera tylko przemianę widza

– mówił Szoda.

Opowiadał też o tym, jaki ma wpływa, na twórcę filmu i jego sposób myślenia o robieniu filmu, globalizacja widowni. Uświadamiał, że oznacza to możliwość dotarcia ze swoim filmem gdzie się chce. Jak zaznaczył, robi się teraz filmy nie do kina, ale na telefony komórkowe. Nie do widowni kinowej, która wspólnie reaguje i dzieli swoje emocje, tylko dla pojedynczego widza, oglądającego film samotnie, ewentualnie tylko z żoną lub mężem. Podkreślał też znaczenie współczesności w filmie historycznym.

Filmy historyczne muszą dotknąć współczesnego widza. Jego współczesnych problemów i emocji. Opowiada się o tym przez historię, jednak sama opowieść o człowieku jest uniwersalna i dopasowana do współczesności

– mówił reżyser.

W czasie wykładu omówione zostały główne elementy struktury filmu. Szoda wspominał przy okazji, że jego zdaniem idea, którą niesie ze sobą film jest mocniejsza niż bohater i tak, jego zdaniem, należy myśleć o filmie pisząc scenariusz. Powód jest prosty, ideę można „wkleić” w widza na tyle mocno, że widz właśnie z nią wyjdzie z kina.

Kursanci Akademii Filmowej NNW usłyszeli także, że są trzy przestrzenie, w których przedstawiamy bohatera . Pierwsza to przestrzeń prywatna, czyli momenty, w których każdy z nas jest sam. Mamy wtedy inną twarz. Drugą jest przestrzeń publiczna, w której nasz wygląd, zachowanie jest inne, bowiem ustawiamy się do relacji z innymi ludźmi. Trzecia przestrzeń jest przestrzenią profesjonalną, czyli określa to jak bohater istnieje w społeczeństwie. Zadaniem scenarzysty jest w te przestrzenie włożyć dramaturgię i w taki sposób opowiedzieć historię, żeby „złapać widza za mordę” i nie puścić do końca filmu.

Szoda zaznaczył też, że widz nienawidzi kłamstwa w kinie i każdy twórca powinien, na każdym etapie prac nad tworzeniem filmu, o tym pamiętać.

Czym są Warsztaty Scenariuszowe Akademii Filmowej NNW?

Pierwsza sesja Warsztatów Scenariuszowych Filmów Fabularnych z historią w tle Akademii filmowej Festiwalu NNW odbyła się w kwietniu. Od tamtej pory autorzy dziewięciu wybranych na warsztaty scenariuszy mieli czas na ich zmianę, dopracowanie lub rozbudowanie czy uzupełnienie.

Na obecnej, drugiej sesji, konsultują wprowadzone zmiany z tutorami Akademii i swoimi opiekunami warsztatowymi: reżyserami Dariuszem Gajewskim i Maciejem Pieprzycą oraz scenarzystą Przemysławem Nowakowskim.

Warsztaty odbywają się w formuje “od first do finał draft”. Celem organizatora, czyli Stowarzyszenia Scena Kultury odpowiedzialnego za Festiwal Filmowy NNW, jest doprowadzenie filmów do produkcji i w efekcie wzbogacenie polskiej kinematografii o obrazy, które mają w tle historię Polski, polskich bohaterów czy historyczne postaci. Hasło Akademii brzmi “Kreujemy boom na filmy historyczne”.

 

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej