Samochód osobowy Józefa Bożka – pierwszy taki na świecie!
Tym razem dokładamy do pieca!
Wyruszamy w podróż pojazdem, uważanym za pierwszy na świecie samochód osobowy, napędzany parą. Autorem wynalazku był genialny konstruktor Józef Bożek – polski wynalazca, pochodzący ze Śląska Cieszyńskiego. Wybieramy się pod Warszawę, na przejażdżkę takim właśnie samochodem.
– To było wielkie osiągnięcie! Niestety, w Polsce nikt dziś nie wie, kim był Józef Bożek, poza widzami tego programu – komentuje prof. Michał Kleiber, mechanik, informatyk, profesor nauk technicznych
– To była raczej lokomobila, z tego, co pamiętam. Lokomotywa na kółkach – mówi Miłosz Lodowski, architekt, projektant, strateg kreatywny.
Wynalazek Bożka był napędzany węglem i posiadał ręczny regulator prędkości.
Pojazd był wyposażony w innowacyjne wtedy hamulce z drewnianymi klockami.
– Wtedy zaczął się w Anglii wielki ruch maszyn parowych. Bożek wynalazł coś, co trudno nazwać samochodem we współczesnym znaczeniu, był to pierwszy pojazd parowy – dodaje Włodzimierz Zientarski, dziennikarz motoryzacyjny
– To było niesamowite rozwiązanie w tamtych czasach – komentuje Edyta Demby-Siwek, prezes urzędu Patentowego RP.
Co ciekawe, ze względu na wszechstronność Bożka stawia się w jednym szeregu z Leonardo da Vinci. Bożek w młodym wieku opuścił rodzinne strony i większą część życia spędził w Pradze, w której też skonstruował wszystkie swoje wynalazki.
Podczas pobytu w Pradze, prawdopodobnie nic nie wiedząc o lokomotywie Anglika Stephensona z 1814 r., zbudował pierwszy na kontynencie powóz z napędem parowym w 1815 r., którym woził pasażerów po ulicach Pragi.
– Potrafimy być narodem niezwykle kreatywnym. Narodem, który z niczego potrafi zrobic coś! Potrafimy dokonywać przełomów w dziejach świata – mówi Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa
– Kluczowy jest pomysł. Jak jest pomysł, wtedy metodą prób i błędów można dojść do finalnego rozwiązania. Podkreślam, najważniejszy jest pomysł – komentuje Piotr Naszkowski, konstruktor, elektronik, informatyk
Józef Bożek wynalazkom i konstrukcji maszyn poświęcił całe życie. Do dnia dzisiejszego zachowało się tylko 29 pozycji w archiwach, takich jak potrójnie złożona dźwignia, katapult okrętowy, elewator, piła poruszana ręcznie itd.
Wynalazca zmarł w biedzie i osamotnieniu.