“Błyskawiczna majówka” na ORP Błyskawica w Gdyni

przez Monika Tarka-Kilen

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni oraz ORP Błyskawica w majówkowy weekend otwierają tegoroczny sezon turystyczny i jednocześnie 47. sezon wystawienniczy pod hasłem “Błyskawiczna majówka”. Ten rok jest również wyjątkowy dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, gdyż właśnie w 2022 r. obchodzimy 85. rocznicę podniesienia bandery na ORP Błyskawica. W związku z rocznicą przygotowano kilka niespodzianek.

Błyskawiczna majówka rozpocznie się 1 maja o g. 12.00 na Nabrzeżu przed okrętem. Od godz. 13.30 będzie można wejść na pokład okrętu bezpłatnie.

W programie zaplanowano takie atrakcje jak:

– koncert Orkiestry Reprezentacyjnej MW
– występ Kompanii Reprezentacyjnej MW
– przemarsz podchorążych AMW w strojach historycznych
– występ Zespołu Wokalnego Klubu MW Riwiera
– prezentacje grup rekonstrukcyjnych
– kuchnię polową z grochówką.

Błyskawiczna majówka potrwa do 3 maja. 2 i 3 maja będą już obowiązywać bilety wstępu na pokład.

Historia okrętu ORP Błyskawica

ORP „Błyskawica” to prawdziwy zabytek klasy zerowej wśród okrętów – uczestników wojen morskich. Jest najstarszym zachowanym niszczycielem – weteranem II wojny światowej i jedynym bojowym okrętem  alianckim, który uczestniczył aktywnie w działaniach przez cały okres wojny – od 1 września 1939 r. do 8 maja 1945 r.

„Błyskawica” wraz  z bliźniaczym „Gromem” zbudowane zostały przez stocznię J. Samuel White & Co Ltd. w Cowes. Były dumą naszej floty, należały do najnowocześniejszych i najsilniejszych okrętów swojej klasy na świecie. Kolejne niszczyciele tego typu budowane miały być już w stoczni krajowej. Wybuch wojny przekreślił te plany.

Wobec groźby wybuchu wojny para naszych najwartościowszych okrętów, wraz ze starszą „Burzą”, skierowane zostały rozkazem o kryptonimie „Peking” do Wielkiej Brytanii.  Do spotkania nigdy już nie doszło. Zbombardowany „Wicher” zatonął 3 września 1939 r. w helskim porcie, „Grom” podzielił jego los w norweskim fiordzie 4 maja 1940 r. Jedynie „Błyskawica” zwycięsko pokonała wszystkie wojenne zagrożenia.

Okręt działał na Morzu Północnym i Atlantyku, w kampanii norweskiej i ewakuacji wojsk sojuszniczych z Dunkierki, bronił Cowes przed atakami Luftwaffe, operował na Morzu Śródziemnym wspierając Maltę i działania inwazyjne w Afryce Północnej, osłaniał lądowanie aliantów w Normandii. Już po zakończeniu działań wojennych „Błyskawica”, w ostatniej odsłonie likwidacji Kriegsmarine, wzięła jeszcze udział w „Operation Deadlight – niszczenia przejętych niemieckich U-bootów.

ORP „Błyskawica” to był prawdziwy „lucky ship” – szczęśliwy okręt. Przebył w wojennej służbie 138 356 Mm, eskortował 85 konwojów, odbył 108 patroli bojowych. Artyleria okrętu zestrzeliła 4 samoloty na pewno i kolejne 3 prawdopodobnie, wraz z innymi okrętami zatopiła 2 niszczyciele, 2 statki i kilka mniejszych jednostek, z sukcesami walczyła z okrętami podwodnymi. Podczas działań bojowych okręt trzykrotnie został poważnie uszkodzony, zginęło podczas całej wojny 5 marynarzy, 48 odniosło rany.

Do kraju „Błyskawica” wróciła 4 lipca 1947 r. pod dowództwem słynnego podwodnika komandora Bolesława Romanowskiego. W czynnej służbie pozostawała jeszcze przez 20 lat. W 1975 r. wycofana została ze służby i zdecydowano, że zastąpi w roli okrętu-muzeum innego weterana II wojny światowej – ORP „Burzę”.

ORP „Błyskawica” wciąż nosi biało-czerwoną wojenną banderę. Pozostaje w składzie 3. Flotylli Okrętów Marynarki Wojennej i ma etatową marynarską załogę. Jest niezwykle cennym i atrakcyjnym obiektem muzealnym – wizytówką morskiej Polski, Gdyni i Muzeum
Marynarki Wojennej.

Źródło: Facebook

Źródło: Facebook, Muzeum Marynarki wojennej w Gdyni

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej