Ruszył 3. Międzynarodowy Festiwal Filmowy o Totalitaryzmach „Echa Katynia” – znów w wersji online

przez Monika Tarka-Kilen

5 kwietnia rozpoczął się 3. Międzynarodowy Festiwal Filmowy o Totalitaryzmach „Echa Katynia” organizowany przez Instytut Pamięci Narodowej. W tym roku festiwal odbywa się w formule on-line i zaprezentuje około 20 filmów. Potrwa do 9 kwietnia. 

Świat ciągle pełen jest ideologii, które mogą przekształcić się w TOTALITARYZMY. Ostatnie tygodnie dobitnie udowodniły, że TOTALITARYZM to nie tylko historia, ale niestety teraźniejszość dla wielu milionów osób

-czytamy na stronie internetowej festiwalu.

Doświadczenia zwykłych ludzi i przesłanie z nich płynące często stają się inspiracją dla twórców filmowych.  W ten sposób ratują od zapomnienia przeżycia całych pokoleń oraz wyrażają przestrogę na teraz i na przyszłość.

W tym roku w czasie festiwalu można on-line obejrzeć ponad 20 wyselekcjonowanych filmów z całego świata nawiązujących do tej przejmującej tematyki. Scenariusze wielu z nich opowiadają o niezwykłych wydarzeniach znanych do tej pory tylko nielicznym.

Filmy uświadamiają nam, że totalitaryzm kojarzony głównie z ustrojem społecznym, to przede wszystkim losy ludzi takich, jak my. To narastająca przemoc, to walka systemu z tymi, którzy pragną zachować swoją wolność i godność. To machina zasilana strachem i terrorem. Przezwyciężając lęk, stając w prawdzie i dokonując wyboru jednostka stawia realny opór i przyczynia się do upadku bandyckiego systemu. Tylko wolni ludzie są w stanie pokonać i zniszczyć totalitaryzm.

Instytut Pamięci Narodowej zainaugurował międzynarodowy festiwal filmowy o symbolicznej nazwie „Echa Katynia” w  2020 r., w 80. rocznicę zbrodni katyńskiej. Od tamtej pory tematyka wydarzenia obejmuje szeroko rozumiane zagadnienie totalitaryzmu.

Prezentowane filmy stworzyli twórcy różnych gatunków filmowych z całego świata. Oprócz seansów filmowych ważnym składnikiem festiwalu będą ciekawe debaty oraz warsztaty dla filmowców i amatorów.

Jak zrobić film historyczny na światowym poziomie?

Polecamy m.in. debatę o tym, jak zrobić film historyczny na światowym poziomie. Wypowiadają się na tem temat :

  • Arkadiusz Gołębiewski – reżyser, producent i scenarzysta filmowy, twórca Festiwalu Filmowego NNW
  • Robert Kaczmarek – reżyser, producent i scenarzysta filmowy, dyrektor Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego
  • Dariusz Gajewski – polski reżyser, m.in. filmy „Legiony”, „Warszawa”
Debata jest dostępna TUTAJ
Jakie filmy można zobaczyć na Festiwalu “Echa Katynia”?

W tym roku można zobaczyć m.in.:

Carol of the Bells. To historia o trzech rodzinach –  ukraińskiej, polskiej i żydowskiej – o ich wspólnym życiu w dużym domu w Stanisławowie w latach 1938-1944. Kiedy Sowieci a później Niemcy okupują miasto Żydzi i Polacy są prześladowani i mordowani. Ukraińska nauczycielka, poświęcając swoje życie ratuje dzieci sąsiadów i własna córkę… Film oparty jest o reminiscencje Teresy, słynnej nowojorskiej piosenkarki, która została wtedy uratowana. W roli głównej aktora Joanna Opozda.

In Bewegung bleiben. 31 stycznia 1988 roku w Komische Oper w Berlinie Wschodnim, stolicy NRD, swoją premierę świętuje utwór taneczny „Keith”. Okazuje się wybitnym sukcesem. Na kilka miesięcy przed upadkiem muru berlińskiego pięcioro członków zespołu tanecznego wykonującego “Keith” ucieka na Zachód ryzykując zdrowie i bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale i swoich najbliższych.

Dzieci Maharadży. Fajna ferajna w Indiach. Niezwykły dokument interaktywny przedstawiający historię dziesięcioletniego Wiesia, jednego z tysiąca polskich dzieci, które z piekła II wojny światowej ocalił indyjski maharadża. W Wielkanoc 1940 roku chłopiec wraz z matką i bratem zostaje aresztowany przez NKWD, a następnie wywieziony na Syberię. Tam dzieli dramatyczny los dziesiątek tysięcy polskich zesłańców. Ocalenie przychodzi z najmniej oczekiwanej strony.

Sueños al pairo. Mike Porcel był jednym z najważniejszych kubańskich muzyków lat 70-tych, jednak brak ducha rewolucji skazał go na odrzucenie przez kolegów i uczynił z niego wyrzutka społecznego na blisko dekadę. W 1980 roku z powodu rozbieżności politycznych z totalitarnym komunistycznym rządem Kuby, Mike został zdelegalizowany i usunięty ze sceny muzycznej. Odmówiono mu prawa do pracy, zakazano mu występów w radiu i telewizji, a jednocześnie zabroniono wyjazdu z Kuby.

Na seanse filmowe trzeba się wcześniej zapisać. Wszystkie pokazy i zapisy dostępne są na stronie internetowej festiwalu.

 

 

Źródło:  IPN, totalitaryzmy.pl

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej