Dziewięć scenariuszy o tematyce historycznej powstanie w ramach Akademii Filmowej NNW

przez Monika Tarka-Kilen

Akademia Filmowa Festiwalu NNW ogłosiła listę tekstów zakwalifikowanych do udziału w Warsztatach Scenariuszowych filmów fabularnych o tematyce historycznej do edycji 2023 roku. To już trzecia edycja warsztatów, podczas których w czasie całego roku na kilku cyklicznych spotkaniach rozwijane są projekty scenariuszy filmów fabularnych w formule “od first do finał draft”.

W tym roku spośród zgłoszonych projektów wybrano dziewięć tekstów, z których mają szansę powstać wysokiej klasy filmy historyczne. W kolejności alfabetycznej wg. tytułów są to:

1. „24 dni po drugiej stronie” – scen. Maciej Odoliński

2. „Agnieszka” – scen. Tomasz Węgorzewski

3. „Fałszywa rzeczywistość” (Propaganda NeLenina) – scen. Roman Brovko

4. „Mały człowiek” – scen. Tomasz Jeziorski

5. “Mickiewicz vs. Słowacki. Romantic Rap Battle” – scen. Magdalena Wleklik

6. „Nauka życia” – scen. Ksawery Szczepanik

7. „Piąte” – scen. Franciszek Ledóchowski, Paweł Narożnik

8. „Wizna” – scen. Jacek Raginis-Królikiewicz

9. „Wysoka Skała” – scen. Krzysztof Rymsza

Praca nad scenariuszem z wybitnymi fachowcami

Co roku opiekunami i konsultantami scenariuszowymi Akademii Filmowej NNW są wybitni specjaliści z branży filmowej. W tegorocznej edycji podczas warsztatów scenariusze będą rozwijane pod okiem i przy pomocy  reżysera i scenarzysty Dariusza Gajewskiego (“Legiony”, “Obce niebo”, “Warszawa”), scenarzysty Przemysława Nowakowskiego (“Katyń”, “Egoiści”, “Pakt”, “Boisko bezdomnych”) oraz scenarzysty i dramaturga Wojciecha Tomczyka (“Świadek koronny”, “Oficer”, “Chichot Losu”, “Sprawiedliwi”).

Pierwsza sesja warsztatowa Akademii Festiwalu NNW odbędzie się w dniach 18-20 kwietnia br. w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym w Warszawie.

Bezpłatne całoroczne warsztaty scenariuszowe Akademii Filmowej NNW

Warsztaty scenariuszowe filmów fabularnych o tematyce historycznej są odpowiedzią na jeden z kluczowych problemów polskiej kinematografii, jakim są zbyt niskie nakłady (twórcze i finansowe) na doskonalenie i szlifowanie scenariuszy nowych projektów fabularnych. To powoduje, że do produkcji często trafiają projekty niedopracowane, w rezultacie – powstają filmy, w których potencjał scenariusza, oryginalność pomysłu i niuanse opowiadanej historii nie mają szansy w pełni się objawić.

Często ludzie robiący film historyczny robią film o czymś co się stało, w procesach, w podręcznikowym rozumieniu historii. A w filmie nie ma ucieczki przed tym, że opowiadamy o jednostkowym doświadczeniu. Widzimy człowieka, który przeżył istotną próbę, wygrywa lub przegrywa z jakichś powodów. Dochodzi do tego zrozumienie tego procesu na wielu płaszczyznach i stworzenie skutecznej dramaturgii, którą musi mieć każdy film fabularny. A naszą historię powinniśmy rzetelnie zrozumieć, żeby zredefiniować kim jest polski patriota w ponowoczesności, bo nam się to bardzo przyda

– mówi opiekun scenariuszowy Dariusz Gajewski

Akademia Filmowa proponuje warsztaty w formule „od first do final draft”. Uczestnicy warsztatów przedstawiają pierwsze wersje swoich tekstów, następnie podczas warsztatów diagnozuje się ich mocne i słabe strony oraz wskazuje optymalne kierunki rozwoju, z sugestiami konkretnych zmian i poprawek. Wszystko po to, by wspomóc autora na trudnej drodze do stworzenia jak najlepszej wersji swojego pierwotnego zamysłu scenariuszowego. Struktura kursu jest trzyetapowa, pierwszy warsztat „Konstrukcja bohatera filmowego”, drugi warsztat „Struktura i konflikt”, trzeci warsztat „Ostatni szlif” i wieńczący kurs masterclass. W ramach kursu odbywają się także konsultacje grupowe i indywidualne. Ostatnia sesja scenariuszowa odbywa się podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego NNW w Gdyni.

Na zakończenie warsztatów wybierane są najlepsze scenariusze, a zwycięski tekst jest poddany próbie pierwszego czytania z udziałem znakomitych aktorów. W 2022 roku byli to m.in. Andrzej Mastalerz i Piotr Cyrwus.

 

Organizatorem warsztatów jest Akademia Filmowa  Festiwalu NNW.

Projekt współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Partnerem jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej