“May The Code Be With You” – autorski projekt stołecznych licealistów zachęca do nauki przedmiotów przyszłości

przez Monika Tarka-Kilen

Jak zachęcić dzieci do nauki przedmiotów ścisłych, tak by wyrośli z nich programiści czy mechatronicy? Stołeczni licealiści twierdzą, że sposobem jest zainteresowanie młodszych kolegów poprzez zabawę klockami robotycznymi. Wymyślili więc projekt “May The Code By With You”, który realizują w ramach ogólnopolskiej olimpiady Zwolnieni z Teorii.  Młodzież z IX Liceum Ogólnokształcącego im. Klementyny Hoffmanowej, XIV Liceum Ogólnokształacącego im. Stanisława Staszica i Szkoły Podstawowej nr. 41 w Warszawie uczy w ten sposób białołęckie i wolskie dzieci programowania.

Zwolnieni z Teorii to inicjatywa skierowana do studentów i uczniów szkół ponadpodstawowych, której celem jest zaangażowanie młodych ludzi w prace społeczną od podstaw a także rozwój praktycznych umiejętności z zakresu zarządzania projektami. Zadaniem uczestników olimpiady jest zrealizowanie projektu dobrego dla lokalnej społeczności. Przy okazji uczą się pracy w grupie, organizacji zadań czy skutecznej komunikacji, czyli kompetencji wskazywanych jako deficytowe przez pracodawców na całym świecie.

Młodzież z IX  i XIV LO oraz SP nr. 41 wymyśliła w ramach olimpiady autorski projekt “May The Code Be With You”, który ma pomóc w walce z wykluczeniem cyfrowym polskich dzieci i młodzieży a także promować naukę przedmiotów STEM poprzez zabawę. W czasie warsztatów licealiści przekazują wiedzę dotyczącą programowania, projektowania budowy robotów, mechatroniki i elektroniki.

Interesujemy się techniką, programowaniem, informatyką i uczymy się w klasach o ścisłych profilach. Mamy na koncie wiele sukcesów w konkursach i olimpiadach od szczebla międzynarodowego do wojewódzkiego. Postanowiliśmy się podzielić tymi umiejętnościami z młodszymi kolegami. W Polsce Szkolnictwo jest bardzo teoretyczne, a dzieci nie lubią matematyki i przedmiotów ścisłych. Wiedza o nowych technologiach i ich rozwoju jest niewystarczająca, a świat przyszłości będzie wyglądał zupełnie inaczej niż dzisiejszy. Dlatego trzeba edukować i uświadamiać dzieci i młodzież, że ich praca będzie związana w dużo większym stopniu z zaawansowanymi technologiami niż praca ich rodziców.

– mówią autorzy “May The Code Be With You”. Organizują warsztaty na bazie klocków robotycznych do budowy zestawów maszyn, pojazdów, robotów z czujnikami ruchu, podczerwieni, kolorów, które można programować do różnych celów. W oparciu o programowalne klocki robotyczne dzieci zaznajamiają się z nowymi technologiami i dowiadują się, że programowanie może być nie tylko świetną zabawą ale także inwestycją w rozwój osobisty czy zawodowy.

Świat technologii zmienia się tak szybko, że przyszłość dzieci będzie wyglądała zupełnie inaczej niż teraźniejszość

– przekonują uczestnicy olimpiady, którzy chcą zainteresować młodszych kolegów dziedzinami ścisłymi. Projekt jest realizowany we współpracy z m. st. Warszawa i KIK.

Olimpiada Zwolnieni z Teorii to praca u podstaw i nauka życia w społeczeństwie

Olimpiada Zwolnieni z Teorii realizowana jest już po raz dziewiąty. Uczniowie sami wymyślają i organizują projekty społeczne. Po poszczególnych etapach realizacji własnej inicjatywy uczestników prowadzi innowacyjna platforma edukacyjna stworzona przez fundację “Zwolnieni z Teorii”. Dzięki niej uczniowie wiedzą jak działać i uczą się zarządzania projektem w profesjonalny sposób. Młodzi ludzie decydują się na realizację inicjatyw, które są dla nich najbliższe. Edukują na temat ekologii poprzez wykłady czy prelekcje, wspierają lokalne schroniska, realizują zbiórki dla organizacji pozarządowych, projektują strony internetowe i aplikacje, które pomagają szkołom w budowaniu zaangażowanej społeczności.

Każdego roku punktem kulminacyjnym olimpiady jest Wielki Finał, podczas którego najlepsze inicjatywy społeczne i najlepsze zespoły młodzieżowe są nagradzane Złotymi Wilkami. Jak zauważają uczestnicy, udział w olimpiadzie to jedna z niewielu okazji, kiedy młodzież działając dla innych, zdobywa dla siebie kompetencje proinnowacyjne, potrzebne w pracy i prawdziwym życiu takie jak np. umiejętność współpracy, zarządzanie swoim czasem i budżetem, rozwiązywanie problemów, empatię czy wrażliwość społeczną. Pracodawcy z kolei, odbierają finalistów jako aktywną i chętną do działania młodzież z pierwszym doświadczeniem praktycznej pracy.

W zeszłorocznej edycji olimpiady wzięło udział ok. 600 szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Ponad pięć tysięcy osób zrealizowało tysiąc projektów społecznych. Wśród zwycięskich zeszłorocznych akcji były m.in. “Poznaj, by zrozumieć” – podcast o neuroróżnorodności, czy “Terrain Story” – seria gier terenowych opartych na kodach QR i stronie internetowej, oraz budująca zaangażowaną społeczność szkolną – Schoola.

Źródło: Facebook, Zwolnieni z Teorii.

Polecane artykuły

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Akceptuj Czytaj więcej